HOE KAN IK JE HELPEN?

OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.

GRAAG SMEERADVIES
Help mij aan de juiste olie!
GEWOON EVEN KIJKEN
Voorlopig geen hulp nodig :)
USP
GRATIS VERZENDING: Bij bestellingen boven de 100€.

Oorzaken van olieverbruik

Eens een wagen zijn motorolie gaat verbruiken is er iets loos. In race-omstandigheden komt dit vaak voor, maar daar speelt het een minder grote rol. Als jouw dagdagelijkse wagen dit probleem heeft, zou ik er echter verder mee gaan.

Vanaf wanneer is er écht iets mis?

Als je wagen meer dan een halve liter olie heeft verbruikt op 1000km in "normale omstandigheden" kunnen we stellen dat er iets fundamenteel mis in.

Normale omstandigheden:

  • Rustig warmrijden
  • Nauwelijks volgas rijden
  • Geen zware lading aan boord
  • Geen zware aanhanger / caravan

Oorzaken olieverbruik

Olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben die we voornamelijk in drie categorieën gaan opdelen: Thermisch, Motorisch en Oliekwaliteit.

Thermisch olieverbruik

Thermisch olieverbruik komt vaak voor bij minerale oliën (voor oudere wagens). Als de olie te warm wordt gaan bepaalde bestanddelen gewoon verdampen. 

Blijven bijgieten is hier dus niet de enige boodschap, maar regelmatig(er) volledig verversen van alle olie zorgt dat de oliekwaliteit gewaarborgd blijft.

Onze Denicol oldtimer-oliën maken zich hier echter zeer sterk in om het olieverbruik bij oudere wagens tegen te gaan. Voor vragen hierover kan je ons uiteraard steeds contacteren.

Motorisch / mechanisch olieverbruik

1) Lekkage: aangetaste of lekke afdichtingen kunnen ervoor zorgen dat olie uit het carter 'ontsnapt'. De olie is dan misschien wel niet verbruikt, maar weg is ze wel.

2) Zuiger, Cilinder en Zuigerveren: De zuiger gaat op en neer in de cilinder en de zuigerveren moeten ervoor zorgen dat er compressie blijft (dat er geen lucht of olie van het carter in de verbrandingskamer kan). Gebeurt dit laatste wel, dan wordt de olie met de benzine / diesel samen verbrandt door de bougie.
Dit is het geval als de zuigerveren niet goed meer afdichten, al dan niet door slijtage aan zuiger of cilinderwand.

3) Kleppen / inlaat: olie kan niet enkel via onder (versleten zuigerveren) in de verbrandingskamer komen, maar ook gewoon via het inlaatkanaal en de kleppen. Dan wordt de olie eveneens verbrandt door de bougievonk.

Kwaliteit en gebruik van de olie zelf

Verkoolde inlaatkleppenEerst en vooral kan het gebruik van een minder kwalitatieve olie de oorzaak zijn van olieverbruik. Olie die vervuild raakt (black sludge) kan ervoor zorgen dat kleppen aanslaan met koolafzetting.

Hierdoor functioneren ze niet meer naar behoren / dichten ze niet meer goed af en wordt er meer en meer olie in de verbrandingsruimte gehaald en verbuikt.

Ten tweede is een slecht gekozen viscositeit ook een absolute boosdoener!

Als je een te lage viscositeit gebruikt dan aanbevolen, werk je met een dunnere olie dan waarop de motor is ontworpen. De olie kan dus op plaatsen komen waar ze niet hoor te komen (verbrandingskamer, lekken veroorzaken, ...) en dan krijg je olieverbruik.

Echter als je een te hoge viscositeit gebruikt, werk je weer met een te dikke olie. Er komt dan meer weerstand in de motor, omdat de motor niet ontworpen is voor dergelijke "dikke massa". Bij een koude start krijg je ook weer meer slijtage, en dan krijg je op langer termijn weer last van mechanisch olieverbruik.

Dat laatste is ook van toepassing als je teveel olie in de motor draait.

Laat het ons weten...

Heb je zelf ook al eens last gehad van olieverbruik? Met welke wagen (en eventueel welke olie) reed je toe? Hoe heb je het probleem verholpen?

Laat het ons weten via een reactie!

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.