HOE KAN IK JE HELPEN?

OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.

GRAAG SMEERADVIES
Help mij aan de juiste olie!
GEWOON EVEN KIJKEN
Voorlopig geen hulp nodig :)
USP
GRATIS VERZENDING: Bij bestellingen boven de 100€.

Goedkope olie, of toch maar niet?

Olie vind je overal. Duur of goedkoop. Het komt ook allemaal uit de grond, dus op dat vlak is het allemaal hetzelfde. Of toch maar niet?

Waarom zou je 14€ per liter betalen, als je een gelijkaardige olie met dezelfde specificaties hebt voor 7€ per liter. Die redenering snappen we bij OnlineOlie.be zeer zeker. Maar toch zijn er immense verschillen...

Oliebronnen

In België zijn er maar 3 échte spelers op de oliemarkt: BP, Exxonn en Total. Zij zijn de enige bedrijven / merken die kwalitatieve ruwe olie België binnenbrengen.

Castrol is bijvoorbeeld op basis van BP. Exxonn levert het basisproduct aan Esso / Mobil. Denicol gebruikt dan weer Total als basisproduct.

Shell is uiteraard ook een zeer kwalitatieve olie, maar die is afkomstig van de Nederlands/Britse markt (ook al wordt 15% van de wereldwijde productie in België gemaakt).

Minder goede oliebronnen

Russische oliën bevatten bijvoorbeeld veel meer zwavel. Brandstoffen en oliën op basis van Russische producten zijn dus ook veel minder goed voor partikelfilters: roetfilters en katalysatoren.

Additieven

Dit maakt, naast de oliebron, eveneens de grootste verschillen in kwaliteit. Hier gaat dan ook het meeste research aan op: de additieven in de olie.

Additieven voor viscositeit

Dit zijn de belangrijkste additieven: de additieven die de viscositeit van een olie gaan bepalen. Dagdagelijks gebruik vereist bijvoorbeeld een dunnere olie dan race-oliën.

Additieven voor smering

Deze zorgen dat de motor zo min mogelijk slijtage ondervindt. Polymeren bijvoorbeeld leggen een strakke film aan op een metale oppervlak: dit is bijvoorbeeld zeer belangrijk om de wrijving tussen cilinder en zuigers te minimaliseren.

Detergenten

Dit is misschien nog het belangrijkste voor de moderne motor: detergenten om de motor schoon te houden. Tegenwoordig zijn de spelingen in een motor zo ontzettend miniem dat het niet te veroorloven is om vuil in de motor te hebben...

Aantasting / afbraak van de olie

Eens olie warm is geworden (lees: goede bedrijfstemperatuur gehaald), zal de olie systematisch in kwaliteit gaan afnemen. Een goed additievenpakket kan deze afbraak tegen gaan en zo voor zorgen dat de olie langer op 100% presteert en smeert.

Aantasting afdichtingen

Een motor bevat tal van afdichtingen of "pakkingen". Deze zorgen ervoor dat de motor luchtdicht is en geen vloeistoffen zal lekken. Door toevoeging van allerlei chemicaliën in oliën, kunnen deze afdichtingen op termijn aangetast worden. Een extra additievenpakket kan dit probleem neutraliseren.

Op dit laatste maakt Denicol zich volgens verschillende van onze garagisten zéér sterk in bij wagens!

Specificaties

Een veelgehoorde stelling: "die olie van 7€ / liter heeft toch dezelfde specificaties als die olie van 15€ / L, waarom dan zoveel betalen?"

Oliespecificaties zijn een minimumstandaard. Hier worden wel tests op gedaan, uiteraard. Maar het grote verschil in kwaliteit zit hem alsnog in de oliebron en de additieven.

Uiteraard is volgende wat overdreven, maar als chemicus kan je allicht een goede frituurolie API laten keuren met de juiste additieven. Daarom wil ik hem nog niet in mijn wagen hebben...

Kritiek punt...

Het meest kritieke punt voor een motor is de koude start: er is nog nauwelijks oliedruk, en de olie is nog in koude, dikke toestand.

Hierdoor wordt de olie nog niet omhoog gegooid zoals het hoord en zullen bepaalde onderdelen niet (goed genoeg) gesmeerd worden.

In dit geval wens je natuurlijk dat er nog een goede oliefilm is tussen zuiger en cilinder van de laatste rit. Met andere woorden: olie die nog een beetje tussen de zuiger en cilinder zit van vorige keer dat je met de wagen reed.

Hier maken duurderen oliën als Castrol en Denicol het verschil met bijvoorbeeld Kroon Oil of Valvoline.

Zeg nu zelf...

Onze klanten: 

  • Oudste wagen: Kever uit 1963
  • Oudste motor: 1956
  • Goedkoopste wagen: 4300€ aanschaf
  • Duurste wagen: 190.000€ aanschaf

Ga zo maar verder.

Maar of het nu een tweedehandswagen is die je op de kop hebt getikt, of een BMW M5 full-option racewagen: je wagen is geld waard.

Wil jij het risico lopen om iets stuk te laten lopen of sneller te laten slijten dan nodig, door 15€ te besparen op olie?

Het gaat hier om slechts een schim van jouw aanschafkost. Alsjeblieft bespaar dus niet op kwalitatieve olie!

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.